A-laget: Årets sista hemmamatch.
2021-09-27

Österkorsberga IF är på besök på Näshults IP.

Före matchstart samlas båda lagen och domarna kring mittcirkeln - tillsammans med åskådarna hedras de tre tragiskt omkomna idrottspojkarna med en tyst minut.

Härefter startar matchen och vi kan konstatera att första halvlek går spelmässigt i Österkorsbergas favör - vi har svårt att hitta vägvinnande kombinationer. ÖIF kommer fram i flera farliga och, framförallt, halvfarliga lägen. Deras snabba forwards är ett ständigt hot men vår backlinje gör ett bra jobb. I slutet av halvleken kan vi flytta upp våra positioner lite och för detta blir vi belönade i den 41:a minuten när Max Lyrén kan peta in bollen efter en tilltrasslad situation fram ÖIF:s mål. 1-0 och pausvila.
I andra halvlek kommer vi igång lite bättre. Detta bland annat beroende på att vi får bättre grepp om mittfältet och vi kan många gånger vinna bollen där och starta anfall. De riktigt heta målchanserna har vi dock svårt att vaska fram. I matchens 67:e minut kommer ÖIF fram på sin vänsterkant och efter en tveksam situation kommer kvitteringen till 1-1. Vi låter oss inte nedslås - den följande kvarten är vår bästa i hela matchen när vi i princip konstant pressar mot ÖIF:s mål. Utdelningen kommer också när Bobby Nelson, NIF:s bäste målskytt genom tiderna, kommer först i en duell och vinklar in ledningsmålet. 2-1 och allt känns hur tryggt och stabilt som helst - vi har genomfört en riktigt bra andra halvlek…så långt. Tyvärr blir matchens fem sista minuter en riktig mardröm sett med NIF:s ögon. ÖIF klipper in tre bollar och när domare blåser för sista gången står det 2-4 på resultattavlan.
Summering: ÖIF är det något bättre laget i första halvlek. I andra halvlek tar vi över och har en rättvis ledningen med 2-1 med bara några minuter kvar att spela. Nåja, bara att lyfta på hatten för ÖIF:s avslutning men visst borde en eller annan poäng stannat i Näshult.