Näshults IF:s Historia

Näshults Idrottsförening bildades 1931 av ett gäng idrottsintresserade ungdomar som tyckte att byn skulle ha en egen förening. Det var gyllene år för idrotten och föreningar växte upp som svampar ur jorden. Alla byar med självaktning skulle ha sin egen IF eller IK. Många var inte så uthålliga och försvann efter några år. Befolkningen på landsbygden minskade och bidrog naturligtvis till detta. Som kuriosa kan nämnas att lilla Mosstorp mellan Stenberga och Virserum kunde stoltsera med egen förening.

Tyvärr finns inte några protokoll från de första mötena men det sägs att det första mötet hölls på Harald Danielssons veranda och att bland andra Torsten Danielsson, Bertil Johansson och Sven Erik Hedström deltagit. Bandy och fotboll stod på programmet men också cykel och friidrott.

Vad fotboll och bandy beträffar kan man inte se att det spelades något seriespel. Däremot spelades pokalturneringar mot grannbyarna och åtminstone en gång vann Näshults IF. Det vittnar en stor pokal, som förvaras i klubbstugan, om. Under 30- och 40-talet var friidrott sporten på modet. Orostider och krig manade ungdomarna att hålla sig i form för att vara redo att försvara fosterlandet om så skulle krävas. En sund själ i en sund kropp!

På 50- och 60-talet var det populärt med sk mångkamper där byarna tävlade med varandra i allmän idrott på motionsnivå. Här gällde det också att ha flest deltagare, så gammal som ung gick man ur huse för att deltaga. Bordtennis i seriespel var också stort vid den här tidpunkten.

Ändå är det fotbollen som dominerat verksamheten. På en så här liten ort har det självklart varit lite upp och ner. I början på 60-talet vann vi vår första serieseger. På den tiden fanns sju divisioner. Vi vann då sjuan och avancerade till division 6. Storheter som Sören och Jörgen Klein, Karleric Andersson, Harald Dahlberg och Lars-Åke Sigfridsson deltog i det segrande laget.

Tiden i sexan blev över 40 år innan vi lyckades ta oss upp i femman. 1995 kom vi tvåa i div 6. Vi gjorde ett misslyckat kval men blev uppflyttade genom en friplats som uppstod när Tranås bägge föreningar gick samman. Vi höll oss kvar två säsonger, sen var det sexan igen.

Efter tre säsonger var det dags igen genom serieseger år 2000. Två säsonger blev det även denna gång. Återigen sexan i två säsonger innan seriesegern kunde bärgas 2004. Under den här perioden var vi för bra för division 6 och för dåliga för division 5.
De senaste åren har vi blivit ett mer stabilt division-fem-lag. Säsongen 2006 blev vi trea i serien. Den bästa placeringen dittills

Inför sista omgången år 2007 ledde vi serien med en poäng och vi var sålunda bara en matchvinst från spel i div 4. Tyvärr blev det stryk i den matchen. Vi missade då också kvalplatsen och hamnade först på fjärde plats – det var jämnt i toppen.

Säsongen 2011 hände det äntligen: Näshults IF blev klart för division fyra. Inte helt av egen kraft, men A-laget hade gjort en kanonsäsong. Vi parkerade på andra plats praktiskt taget hela säsongen. Före oss hade vi hela tiden Anneberg som var helt outstanding. Vi misslyckades i kvalet, men fick en friplats då bl a Målilla backade ur. I fyran gjorde vi, med ett ungt och orutinerat lag en heroisk insats. Tog 19 poäng och därmed en negativ kvalplats. Vi spelade oavgjort i den första matchen men förlorade den helt avgörande andra matchen. Tillbara i femman igen. Men vilken insats vi gjorde!

På vår hemsida står det:
“Vi satsar på kamratskap, trivsel och aktiviteter för alla”. Kamratskapen har alltid varit det viktigaste i vår verksamhet. Det är tack vare den vi så länge kunnat bedriva fotboll på den här nivån på en så liten ort som vår.

Med ovanstående i bagaget är det inte svårt att se positivt på kommande år – väl mött på Näshults IP !

Näshults IF    Tel: 0383-811 21    Epost: info@nashultsif.se Besökare: