A-laget: Hemma är bäst.
2021-08-25

Tisdagskväll och vi har besök på Näshults IP.

Dags för fotboll på hemmaplan igen - Hultagårds IF kommer på besök. Det börjar ganska jämt med böljande spel - inget av lagen utnyttjar gräset på mittplan utan bollen går via långbollar från försvar upp till anfallare. Under de första 10 minuterna skapar vi två bra chanser och bägge gångerna avslutar Erik Källqvist. Första avslutet kan Johan Valdmaa rädda på ett förtjänstfullt sätt och det andra, efter en perfekt slagen passning av Viktor Lindgren, touchar överkant ribban. Efterhand börjar vi få lite mer struktur i spelet och kan bygga upp anfallen via vårt mittfält. Hultagård fortsätter dock att utmana vår backlinje med långa bollar men våra försvarare kan, oftast ganska enkelt, avvärja attackerna. Gång på gång anfaller vi på vår vänsterkant där Joel Koch står för flera riktigt fina framspelningar till den ständigt attackerande Erik Källqvist. Nåja, trots några ytterligare hyfsade chanser, bla har Bobby Nelson en bra nick strax utanför stolpen, skriver vi 0-0 när domaren bryter för pausvila.
I andra halvlek fortsätter vi att spela bra och konstruktiv fotboll. Vi skapar många riktigt bra chanser men vi får inte in bollen. Ena gången är målvakten i vägen och nästa gång är trävirket i vägen och, förvisso, en och annan gång seglar bollen utanför mål. Niclas Johansson gör ett inhopp i andra halvlek och i första bollkontakten får han bollen en meter innanför straffområdeslinjen - skottet sitter stenhårt i ribban, mycket nära ett succéinhopp. Vi får också ett mål bortdömt för offside - mycket tveksamt. Viktor Lindgren kommer igenom i mitten ..och bollen tar i stolpen. Men rättvisa skall skipas. I 75:e minuten får vi en högerhörna och det uppstår lite kalabalik framför mål, bollen rullar ut till Erik Källqvist som behärskat trycker in den i nätmaskorna. Den förväntade slutoffensiven från Hultagårds sida uteblir och vi kan kontrollera resterande del av matchen utan att släppa till några chanser bakåt. Vid full tid lyser 1-0 på anslagstavlan och Bobbys ljuva stämma hörs över nejden när han som försångare leder laget i segersången.
Rättvist? Att de tre poängen skulle stanna i Näshult kan nog ingen ifrågasätta - dock borde vi med lite bättre skärpa och lite sämre målvaktsspel av Johan Valdmaa ha gjort både två och tre mål till. Hela laget skall ha en eloge för en fin insats med ett extra plus till Joel Koch och Erik Källqvist.