A-laget: Tisdagskväll och hemmamatch.
2019-08-20

Vi tar emot Nöbbele BK och åker på två snabba baklängesmål.

Direkt från start står det klart att Nöbbeles manskap är mer tagga än vi. Nöbbele har mer boll och kommer i den ena anfallsvågen efter den andra. De gånger vi får tag i bollen har vi svårt att hålla den inom laget. Förvisso kommer vi fram i några farligheter, exempelvis har Viktor Lindgren ett skapligt läge men skottet går över. I 12:e minuten kommer 0-1 via ett kanonskott strax utanför straffområdesgränsen. Bara två minuter senare är det dags igen när Nöbbele kommer igenom centralt och sätter bollen distinkt i nät. Uppförsbacken är tämligen brant. Vi repar trots allt lite mod och flyttar upp våra trupper lite högre i banan men fortsatt har vi mycket svårt att skapa något tryck. Edwin Colliander-Nelson kommer till några halvhyfsade lägen men det vill sig inte riktigt. I 36:e minuten kommer vi i en vass omställning där bollen hamnar ute hos Lucas Jonsson på högerkanten. Lucas viker in och får till ett bra skott men bolluslingen tar i stolpen.

Första delen av andra halvlek har vi mer boll än Nöbbele och försöker gång på gång komma igenom men Nöbbeles försvarsmur är kompakt och kan ganska enkelt ta död på våra anfallsförsök. Edwin kommer igenom vid ett tillfälle men skottet smiter tätt utanför. Ju längre matchen går desto mer blottar vi oss bakåt och Nöbbele har några frilägen som vår målman, Richard Moths, kan avvärja.
Tiden rinner iväg och när skymningen sänker sig finner domaren för gott att avsluta tillställningen och fastställa slutresultatet till 0-2.

Rättvist? Absolut - enda trösten är att vi kan betydligt bättre än vad som framgick denna augustikväll.
Richard Moths förtjänar ett extra plus i ett annars ganska slätstruket NIF.