A-laget: Fjärde matchen - är det dags för poäng?
2019-05-03

Anrika Emmaboda IS är på besök i Näshult och vi tar ledningen redan i 2:a minuten.

Redan i andra matchminuten kommer Marcus Svensson fri med målvakten och kan snyggt halvlobba in bollen till 1-0. Trots baklängesmålet är det Emmaboda som styr det mesta under de första 15 minuterna. Dock släpper vi inte till några chanser. Vi får därefter bättre ordning på våra trupper och flyttar upp spelet på Emmabodas planhalva. Vi skapar några halvchanser, bla har Viktor Lindgren ett hyggligt skott. I 26:e minuten kommer Emmaboda igenom efter en riktigt lång utspark och skapar sin första chans men vårt försvar reder ut situationen. Under halvleken sista 10 minuter jämnas spelet ut igen. Halvlekens sista chans är riktigt giftig - Marcus Svensson kommer igenom i mitten men Emmabodas målvakt gör en vass räddning - riktigt nära!

Några minuter in i andra halvlek kommer Peter Fagerberg fint fram på vänsterkanten och inlägget kommer perfekt till Viktor Lindgren som enkelt kan slå in bollen från nära håll till 2-0. Spelet är lite hafsigare i andra halvlek. Emmaboda kommer med många långbollar som vårt försvar kan hantera ganska enkelt. I 69:e minuten bryter Haben Issak fint fram och passar perfekt ut till vänster där Liam Petersson ur snäv vinkel sätter bollen i bortre burgaveln - snyggt och elegant och vi leder med 3-0 och det känns hur säkert som helst. Direkt efter att Emmaboda rullar igång bollen slappnar vi av lite och vips lyser det 3-1 på anslagstavlan. Skall Emmaboda lyfta sig och sätta press på oss? Nej, vi kan ganska enkelt reda ut de sista 20 minuterna - förvisso utbyts någon målchans men vi blir aldrig satta under någon större press och slutresultatet skrivs till 3-1.

En härlig och rättvis seger när vi tar årets första tre poäng. På grund av, eller möjligen tack vare, att Åseda IF har pausat sin herrfotboll har några spelare från ÅIF valt att spela för NIF. Man kan lugnt säga att dessa, med Marcus Svensson och Erik Isaksson i spetsen, starkt bidrog till kvällens efterlängtade seger.