A-laget: Hemmapremiär
2016-04-23

Överums IK är på besök och vi tar ledningen men..

Så är det äntligen dags för fotboll på IP igen och tippade topplaget Överums IK står för motståndet. Direkt märken man att det är två kapabla lag som möts - intensiteten och farten är hög. Båda lagen sätter hela tiden press på bollhållaren och det är tätt och hård kamp på mittfältet. Överum har lite större bollinnehav men har svårt att komma igenom vår backlinje. I 9:e minuten får vi en hörna och Bobby Nelson får hyfsat läge men skottet täcks av en uppoffrande mittback. Vi skapar några halvchanser, farmförallt i samband med långa inkast från Erik Källqvist men det räcker inte riktigt ända fram. I 25:e minuten kommer Överum fram och noteras för sin första farlighet när skottet touchar överkanten av ribban. Några minuter senare presenterar sig Oliver Andersson för hemmapubliken och visar prov på sin eminenta snabbhet - friläge men skottet går strax utanför målvaktens högra stolpe, ett riktigt bra försök. Bara minuten senare kommer Oliver i ytterligare ett friläge efter fint spel men denna gång kommer målvakten ut och kan förtjänstfullt avvärja. Vi är inne i en riktigt bra period och ger inte Överum några ytor. Halvlekens sista farlighet kommer i samband med en frispark där Bobby så när kan knoppa in bollen men nicken går retfullt över ribban.

I andra halvlek börjar Överum bäst samtidigt som man ändrar spelsystem lite. Första halvlekens försök att spela sig genom mittfältet ändras till att slå lite längre bollar och vårt försvar sätts på prov ett flertal gånger. I 51:a minuten kommer man i ett fint läge men skottet går långt utanför. Bara några minuter senare är man framme igen och denna gång tvingas vår keeper, Robin Hillström, till en riktigt svettig räddning. I 56:e minuten kommer Oliver ännu en gång fri med målvakten som återigen kan avvärja - returen går ut till Bobby Nelson som i kanonläge får bollen på fel sida målstolpen - mycket nära ett ledingsmål. Bobby revanscherar sig dock några minuter senare när han efter ett hopslag mellan Oliver och en mittback får helt öppet mål och kan rulla in bollen till 1-0. Klang och jubel bland hemmasupportrarna. Överum låter sig dock icke nedslås utan sätter ytterligare press på oss och i 68:e minuten kommer kvitteringen efter inlägg och en lite turlig skarv - bolluslingen skruvar sig in, otagbart, vid Robins vänstra stolprot. Tyvärr orkar vi inte riktigt ta tag i matchen efter kvitteringen och Överum styr och ställer resterande del av matchen och segermålet kommer som ett brev på posten (som man sa förr i världen) när en Överums-anfallare får öppet mål, denna gång också efter ett hopslag. Tiden rinner i väg och i sanningens namn är väl Överum närmare 1-3 än vi är att kvittera.

Summering: en riktigt bra match med div 5-mått mätt. Vi gör en helt ok match men med några besvärande skadeavbräck i andra halvlek får vi svårt att stå emot ett tungt och disciplinerat Överum. Sett till antalet klara målchanser borde vi dock fått med oss minst en poäng. Nåja, bara att ta nya tag och konstatera att Överum med stor säkerhet kommer att vara med i den absoluta toppen när säsongen summeras i oktober månad. Ett stort plus till vår mittback Oskar Karlsson som matchen igenom och tillsammans med tre olika mittbackskollegor (pga skador) höll ihop försvarsspelet på ett utmärkt sätt.

1-0 62 min Bobby Nelson
1-1 70 min Joel Gullquist