A-laget: Solen skiner men..
2021-09-04

IFK Österbymo gästar Näshults IP.

Lördag i början på september och solen lyser frikostigt över Näshults IP när IFK Österbymo kommer på besök. Matchens inledning visar att det är två lag som vill trilla boll och dessutom är ganska duktiga på det - båda lagen försöker spela sig upp i plan via mittfältet. Det är dock vi som skapar de hetaste lägena men, precis som i de senaste matcherna, har vi svårt med effektiviteten. I 15:e minuten får vi en högerhörna och det uppstår full kalabalik framför Österbymos mål när en försvarare rammar sin egen målvakt men vi lyckas inte trycka in bollen. Den nästkommande kvarten skapar vi ytterligare några bra chanser, tex har Viktor Lindgren ett bra skott strax över. I 31:a minuten kommer Österbymo upp i ett bra anfall men skottet går utanför. Österbymo spelar upp sig lite under halvlekens slutskede dock utan att skapa några heta målchanser.
Upptakten av andra halvlek är inte bra sett med NIF-ögon. I 47: minuten får Österbymo ett inkast på högersidan fem meter från vår hörnflagga - vi lyckas inte försvara oss utan skottet kommer ur liten vinkel men stenhårt i bortre krysset - vår Anders Hedberg är helt chanslös. I och med detta mål bryts Anders fina svit på 302 minuter utan insläppt mål. Fyra minuter senare är det dags igen. Efter ett flagrant misstag av…..domaren kan Österbymo göra 0-2. Ur en objektiv synvinkel kan man inte ens kalla det för hårfin offside - den var solklar. Nåja, det tar ytterligare några minuter innan vi repar mod och fortsätter det spel som vi visade under stora delar av första halvlek men trots några riktigt bra lägen kan vi inte få in bolluslingen - bla berövar oss domaren ett friläge när han felaktigt blåser för offside. Jodå, han ber direkt om ursäkt men chansen är ju borta. I 78:e minuten släcks allt hopp när Österbymo skickligt kommer fram på högerkanten och inlägget stöts i mål. Slutresultatet skrivs sålunda till 0-3.
Summasummarum: vi får skåda en hyggligt bra match med div 6-mått mätt. Matchresultatet speglar väl inte riktigt händelserna på plan. Vi skapar absolut fler heta chanser än Österbymo men vår effektivitet brister och därmed stoppar Österbymo in alla tre poängen i sportbagen. Normalt sett brukar vi inte ha synpunkter på domarinsatsen men låt oss säga så här: förutom två hyggligt avgörande felaktiga offsidesituationer så blåstes det dessutom för offside såväl vid inkast som vid inspark. Nåja, lika väl som vi som lag kan ha en dålig dag kan domaren ha en dito - vi köper det och siktar vidare mot nästa match.