A-laget: Premiär på Näshults IP
2019-04-13

Årets första seriematch och Rottne IF står för motståndet.

Rottne IF är precis ingen önskemotståndare - av tidigare spelade fyra seriematcher lagen emellan (2013 och 2014) har vi inkasserat fyra förluster. Kan vi bryta trenden denna köldslagna eftermiddag?
Rottne startar matchen bäst utan att för den delen skapa några heta chanser men i 18:e minuten rinner man igenom i mitten och 0-1 är ett faktum. Allteftersom får vi lite mer ordning på våra trupper men har svårt att skapa tryck framåt - förvisso kommer vi fram emellanåt men det sker mest i form av omställningar och korta anfall. Efter en hörna kommer vår första riktigt bra chans men bollen går över mål. Innan halvlekens slut får vår Casper Yngvesson-Liakos till ett riktigt bra skott men rottne-målvakten är på sin vakt och kan rädda.
I upptakten av andra halvlek får vi en hörna som resulterar i en vass kontring och en rottnespelare kommer fri från halva plan. Vår målvakt, Richard Moths, kommer ut fint och kanonräddar. Resterande del av andra halvlek liknar den första i många stycken - Rottne äger bollen lite mer än vi gör, mycket beroende på att de vinner många närkamper och är lite mer aggressiva än vad vi är men båda lagen har svårt att skapa riktigt heta målchanser. Vår Josef Colliander-Nelson har en fin nickskarv som tyvärr går rakt på målvakten - en hyfsad chans. I 86:e minuten släcks allt hopp om poäng när Rottnes Paulo Pelinganga snappar upp en boll och på ett snyggt och effektivt sätt sätter densamma i mål.

Summasummarum: en ganska typisk seriepremiär med inte allt för vackert spel. Förhoppningsvis kan vi, och föralldel även Rottne, betydligt bättre - i annat fall lär båda lagen definitivt kämpa i de nedre regionerna av serien.