A-laget: Kommunderby
2018-09-16

Bäckseda IF är på besök i Näshult och vi leder i paus.

Årets enda lokalderby, mot Bäckseda IF, är igång och Bäckseda börjar bäst och visar direkt varför man är ett topplag. Men vår försvarslinje håller emot bra och släpper inte till några heta målchanser. En stund in i matchen repar vi lite mod och kommer upp högre i plan och i 18:e minuten kan Josef Colliander-Nelson snappa upp bollen, efter skottförsök av Viktor Lindgren, och placera bollen säkert i mål och 1-0 kommer upp på resultattavlan. Bäckseda fortsätter att ha mest boll och skapar några hyggliga chanser - framförallt i samband med hörnor men flera nickar hamnar några decimeter över ribban. I 23:e minuten kommer Bäcksedas bästa chans i första halvlek när det blir lite flipper framför vår målvakt, Richard Moths, i samband med en bäcksedafrispark men bollen slinker precis utanför högra stolproten. Innan pausvilan har vi några riktigt bra lägen att utöka ledningen. Josef är framme och lossar stora kanonen men bollen går tätt utanför. Även Oliver Andersson har ett bra läge när han kommer fram på högerkanten men även den bollen smiter tätt utanför.
I upptakten av andra halvlek åker vi på ett rött kort efter att ett andra gult kort visats upp och Bäckseda börjar trumma på framåt. Förvisso försvarar vi oss bra men Bäckseda har klart spelövertag utan att för den skull skapa många chanser. Vi kommer upp i några ströchanser men sistapassningen sitter inte riktigt. I 69:e minuten klingar det till rejält i vår högerstolpe när ett bäcksedaskott träffar stolpen klockrent - nära kvittering. Nåja, vi fortsätter hålla emot och Bäcksedas forcering mattas lite grand. I 77:e minuten hivar domaren upp ett rött kort igen och vi får spela resten av matchen med nio man - tufft läge kan man säga. Och vi klarar inte att stå emot - kvitteringen kommer i 81 minuten genom Eric Adolfsson. Förvisso skapar Bäckseda ytterligare några chanser men slutresultatet skrivs till 1-1.
Summering: en bra div 5-match med stundtals högt tempo och, som sig bör, mycket kämpande. Med endast nio man på banan i slutskedet får vi vara hyfsat nöjda med den tagna poängen.
På årets två matcher mot Bäckseda plockar vi fyra och Bäckseda en poäng, trots detta hamnar vi ändå långt efter såväl poängmässigt som tabellmässigt. Nåja, så kan det vara.

Näshults IF    Tel: 0383-811 21    Epost: info@nashultsif.se Besökare: