A-laget: Premiär mot IFK S/RIF
2018-04-15

Så är det dags för årets premiär i div 5 norra och på konstgräset i Sävsjö möter vi IFK S/RIF.

På Sävsjös konstgräsplan drar årets seriespel i gång och motståndet består av IFK S/RIF. De första tio minuterna äger vi bollen konstant och S/RIF kommer överhuvudtaget inte in på vår planhalva. Vår bästa chans kommer när Oliver Andersson kommer igenom centralt och trots kraftig uppvaktning får iväg en rökare - klockrent i stolpen. Vi skapar fem, sex hörnor och på en av dem nickar Oskar Hallin in bollen men domaren väljer att blåsa av för ruff - tveksamt. Allt eftersom får S/RIF lite bättre ordning på spelet och kan sticka emellan med enstaka halvchanser. Ca 30 minuter in i halvleken ökar vi trycket igen och skapar flera farliga hörnor och ett läge där vi inom några sekunder bombar i väg tre skott varav två blockeras förtjänstfullt av S/RIFs mittbackar och det tredje smiter strax utanför. I 40:e minuten kommer en boll in i S/RIFs straffområde och en försvarare får den på armen - domaren tvekar inte utan pekar på straffpunkten. Vår Oliver tvekar heller icke utan sätter bollen distinkt i mål och vi leder mer än välförtjänt med 0-1.
I andra halvlek spottar S/RIF upp sig och får bättre ordning på sitt passningsspel och kommer fram i betydligt farligare framstötar. Vår målman Mate Ambrus sätts på flera rejäla prov och visar stort kunnande - inte minst när han snabbt kommer ut och kan avvärja två frilägen som S/RIF skapar. Förvisso har vi några heta chanser också om än icke lika många som i första halvlek. Eliot Prvulovic kommer upp från sin mittbacksplats och är så när att nicka in en hörna - bollen studsar i backen och över ribban. Under halvlekens sista tredjedel börjar våra krafter avta och S/RIF får större ytor att operera på men närmare än en boll i insidan av stolpen kommer man inte och när domaren blåser sista signalen kan jublet stiga från såväl spelare som tillresta supportrar - tre poäng i premiären sitter som en sportkeps.
Rättvist? Nja, lagen ägda varsin halvlek men totalt sett skapade vi något fler heta chanser. Ett oavgjort resultat hade vi väl också kunnat leva med.
Hela laget skall ha rejält plus för sin insats med extra plus för Viktor Lindgrens första halvlek och Mates synnerligen stabila målvaktsspel.