A-laget: Hemma på tisdagskvällen.
2018-08-28

IF Eksjö Fotboll är tisdagskvällsgäster på Näshults IP. Redan i matchinledningen smäller det! Viktor Lindgren fångar upp en boll på vänsterkanten, avancerar och pangar in bollen i mål - resultattavlan visar 1-0 och minut 1. En och en halv minut senare smäller det igen. Vi kommer återigen på vänsterkanten och inlägget hamnar hos Eddie Persson som krutar på från straffområdeslinjen och vi leder med 2-0. Härefter kommer Eksjö i gång med hyggligt spel men man har svårt när man närmar sig vårt straffområde. Det är två skilda spelstilar som möts - Eksjö kommer i lite längre anfall med fler spelare inblandade och många passningar emedan vi kommer i snabba framstötar och försöker vinna terräng med få passningar. Nåja, i 25:e minuten kommer faktiskt Eksjö i en snabb spelvändning och rinner igenom på vänsterkanten - vår målvakt, Richard Moths, är chanslös och reduceringen ett faktum. Innan halvtid utökar vi vår ledning när Alan Tawfiq får i väg ett misslyckat skott som blir till en riktig tavla signerad av Eksjös målvakt.
Under första delen av andra halvlek har matchen ingen riktig karaktär, eller rättare sagt, karaktären består i många felpassningar från båda håll och mycket spel förlagt på mittfältet. I matchens 66:e minut kommer 4-1 när vi från mittlinjen vackert, via tre passningar, spelar oss igenom Eksjös försvarslinje och fri med målvakten gör Alan Tawfiq sitt andra mål för kvällen. Viktor Lindgren skall också bli tvåmålsskytt , i 68:e minuten bommar han förvisso ett frilägen men tio minuter senare klackar han in bollen från nära håll efter bra inspel från en hårt jobbande Eddie Persson. Slutresultatet skrivs därmed till 5-1.
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att NIF:s seger var såväl välförtjänt som rättvis. Förvisso slog Eksjö betydligt fler passningar med rätt adress men utan att för den skull hota särskilt många gånger samtidigt som vi återigen visade upp en bra effektivitet i vårt anfallsspel. Hela laget skall ha en eloge för inställning och utförande med ett extra litet plus till Edwin Colliander-Nelson.