A-laget: Solsken och hemmamatch.
2018-05-24

Torsdagskväll och Höreda GOIF är på besök och……Idag saxar vi in vad Höreda skriver på sin alldeles förträffliga hemsida. Vi instämmer till fullo av denna analys av matchen och påpekar lite extra att Näshults bästa spelare för kvällen var vår målman - Mate Ambrus. Håll till goda, här kommer Ingemar Ekelunds reflektioner:

En riktigt bra första halvlek lade grunden för gårdagens bortaseger i Näshult. Här gjorde HGIF kanske sin bästa halvlek för säsongen och det bar fram till en 2-0 ledning. En ledning som man kunde bevaka i andra halvlek även om hemmalaget kom tillbaka i matchen där och hade några lägen till reducering.
Ja, det blev en virvlande inledning från HGIFs sida som verkligen trampade gasen i botten från början där man pressade tillbaka hemmalaget. Det ledde också fram till en rad målchanser och ett tidigt mål. Jonatan Herbertsson kunde placera in bollen med ett skott utifrån lågt intill målvaktens vänstra stolpe. HGIF fortsatte trumma på och fler mål låg i luften men det dröjde till knappa halvtimman innan det föll och det var ett vackert mål. Växelspel på högerkanten mellan Axel Bygdell och Lukas Hjalmarsson och Lukas hittade Samuel Herbertsson på bortre stolpen som bara hade att sätta foten till.
Ledningen i halvlek var ju helt motiverad för HGIF och kunde kanske varit något mål större.
I andra halvlek kom hemmalaget ut mer beslutsamt samtidigt som HGIF backade hem något. Det höll på att straffa sig då det också blev något läge till reducering som kunde skapat nerv i matchen. Nu skall sägas att de bästa och flesta chanserna till fler mål hade HGIF som på sista kvarten tvingade fram hemmamålvkaten Mate Ambrus till några kvalificerade räddningar på bl.a skott från Lukas Hjalmarsson och Axel Bygdell i bra lägen. Ändå en stabil seger från HGIFs sida som denna kväll visade beslutsamhet och löpvillighet. Bra insatser överlag där Lukas Hjalmarsson var lite extra allt denna kväll.