A-laget: Äntligen hemmapremiär!
2018-05-09

Årets första hemmamatch efter fyra raka bortamatcher (tack för det vildsvinen) och vi möter SK Lojal från Vena. Lojal tar tag i matchen direkt och tillbringar stora delar av matchens första 15 minuter på vår planhalva. Vår backlinje sköter sig dock exemplariskt och Lojalanfallarna springer ofta offside. Allt eftersom får vi lite bättre ordning och kommer upp lite högre upp i banan. Dagens första riktigt heta målchans kommer när vår Oliver Andersson snyggt kommer förbi tre-fyra försvarare men målvakten kan rädda friläget. Några minuter senare kan en Lojal-spelare snappa upp en dålig bakåtpassning men Christoffer Hearn kommer ut bra och kan freda buren. I 29:e minuten slår Viktor Lindgren en väl avvägd långpassning till Edwin Colliander-Nelson som slinker förbi sin bevakare och slår in 1-0. Lojal fortsätter med mycket bollinnehav men vi skapar frilägen med jämna mellanrum och i 41:a minuten kan Oliver slå in 2-0.
En bit in i andra halvlek kommer en Lojalanfallare i högerinnerposition och vid straffområdesgränsen får han iväg en riktig mörsare och Christoffer är chanslös, 2-1. Lojals bollinnhav är kanske inte lika påtagligt i andra halvlek men vår backlinje sätts på prov tämligen ofta och klarar dessa prov alldeles utmärkt. Vi skapar ett stort antal frilägen och i 81:a min kan Oliver fastställa slutresultatet, 3-1, via friläge och elegant chip över målvakten.
Kontentan av kvällens 90 minuter är att vi vinner helt rättvist. Förvisso har Lojal stort bollinnehav men vi skapar riktigt många heta målchanser. Detta i en match där vi i ärlighetens namn måste säga att vårt passningsspel inte fungerar särskilt bra dock kompenserar vi det med en riktigt rejäl arbetsinsats. Vårt försvarsspel fungerar genomgående mycket bra och lägger på så vis grunden till denna välbehövliga trepoängare.