A-laget: Sista matchen innan sommaruppehållet.
2017-07-04

Målilla GoIF är kvällens gäster och motståndare. Vi börjar piggt och visar direkt aggressivitet och framåtanda. Det betalar sig: efter en frispark från högerkanten trycker vi på och kalabaliken är total framför Målillas mål. Vi försöker en, vi försöker två och vi försöker tre gånger innan Erik Källqvist från nära håll kan stöta in bollen till 1-0. Några minuter senare kommer Målilla upp i sitt första försök men skottet går över. 20 minuter in i matchen börjar Målilla ta över mer och mer och under en period tilltvingar man sig 5-6 hörnor dock utan resultat. I slutet av halvleken skapar vi två bra chanser: efter inlägg från Viktor Lindgren klipper Oliver Andersson till direkt på volley men tyvärr rakt på målvakten. Någon minut senare kommer samme Oliver fri men bollen rullar förargligt precis utanför ena stolpen. Målilla hinner med en farlighet till innan halvtid men skottet går ånyo högt över.
Vi börjar bra även i andra halvlek. 53:e minuten kommer Viktor Lindgren igenom i mitten men skottet går rakt på en utrusande målvakt. Edwin Colliander-Nelson testar nämnde målvakt någon minut senare - skottlobben är så när att gå över målvakten, ett utmärkt målvaktsingripande. Målilla repar lite mod och i 64:e minuten kommer Målillas bästa chans så långt när en anfallare ensam får stå en meter innanför straffområdeslinjen och sikta men återigen går skottet över. En stund senare nickskarvar Andreas Bjerendahl perfekt till Viktor Lindgren som elegant rullar bollen i mål och vi leder med 2-0 i denna måstematch. Under matchen har Målilla skjutit ett antal skott som ej träffat mål men i matchens 83:e minut kommer ett skott på mål och inte vilket skott som helst. Andreas Lövgren får drömträff från 27 meter och vår målman, Filip Sjöberg, är helt chanslös. Målilla är med i matchen igen och flytttar upp i banan utan att skapa något jättetryck på oss. Närmast ett kvitteringsmål kommer man via skott utifrån där Filip elegant kastar sig ut mot sin vänsterstolpe och avvärjer till en resultatlös hörna. Vi bjuds i slutskedet på några hyggliga kontringslägen med dessa kan ej förvaltas. När domaren blåser kvällens sista signal stiger jublet från åskådarleden - i varje fall från de som har ett blåvitt hjärta.
Summering: en helt ok insats från vår sida utan att vi glänser. De tre poängen stannar synnerligen välbehövligt och helt rättvist i Näshult. Bäst i Näshult denna kväll är Erik Källqvist, för kvällen mittback, som tillsammans med mittbackskollegan Erik Karlsson effektivt stoppar Målillas anfallsförsök. Målillas bästa spelare är den placeringssäkre keepern Christoffer Mikkonen.

1-0 7 min Erik Källqvist
2-0 76 min Viktor Lindgren