A-laget: Årets sista match och....
2016-10-01

Inför sista omgången ligger vi på nedflyttningsplats - för att klara oss kvar måste vi passera två lag i tabellen och för att nå en kvalplats måste vi passera ett lag. I minst två av tre matcher, förutom den vi själva spelar, måste resultaten alltså gå vår väg. Sådana är förutsättningarna när bortamatchen mot Djursdala SK blåses igång. Ett Djursdala som vi mött fem gånger tidigare i seriesammanhang, såväl i div 4 som div 5, utan att tappa en enda poäng. Ett Djursdala som dessutom ligger klart sist i tabellen. Sålunda en enkel match, eller?
Nja, första halvlek präglas inte av något skönspel från någotdera lagen. Felpassningarna är många och spelet sker till stor del på mittplan. Vid några tillfällen sticker vi upp och skapar halvchanser via våra anfallsmän Oliver Andersson och Bobby Nelson. Även Djursdala är framme några gånger men effektiviteten lyser med sin frånvaro. Totalt sett är Djursdala något lite bättre än oss och 0-0 i paus kan ur den aspekten kännas ok för vår del.

Redan i upptakten av andra halvlek märks det att vi är lite mer på gång och vi lyckas bita oss fast i anfallsposition flera gånger. I matchens 58:e minut kommer vår ytterback Oskar Grahn fram mitt i banan och ser att Djursdalas keeper står väl långt ut - från 37 meters håll klämmer han till och gör sitt första mål i den blåvita dressen. Vi fortsätter att styra matchen. I 66:e minuten är Oliver så när att rinna igenom men kommer ur vinkel. Minuten senare lyckas det dock bättre och Olivers skottar in 0-2 och det känns nu ganska tryggt. Resterande del av matchen blir lite mer lik hur matchbilder såg ut i första halvlek men med två mål upp passar det oss ganska bra och efter 90 minuter blåser domaren av årets serie.

So far so good - nu gäller det resultaten i de tre matcherna som påverkar var vi hamnar i sluttabellen.

Målilla GoIF - Ankarsrums IS: Målilla vinner med 4-1 och därmed lyckas vi inte passera Målilla

Överums IK - Hjorted/Totebo: Överum vinner med 3-2, vi passerar Hjorted/Totebo och är nu uppe på kvalplats

Horn/Hycklinge - Södra Vi IF: Horn/Hycklinge vinner med 2-0 och därmed står det klart att vi även 2017 är kvalificerade för spel i div 5 i och med att vi hamnar på sjunde plats i årets sluttabell. Glädjen är påtaglig efter matchen såväl bland spelare, ledare som supportrar (tre stycken tillresta).

Därmed sätter vi punkt för årets fotbollssäsong och ser fram mot säsongen 2017 - väl mött då!