A-laget: Tungt i Målilla!
2016-08-17

Fyra man starkt sätter vi oss i bilen för färd mot Målilla och viktig bortamatch mot Målilla GoIF.
Förhoppningarna om tre poäng är stora och stämningen god - mycket prat om fotboll, bockajakt och kräftfiske.
Första halvlek är igång och vi ser direkt att det är två lag som försöker spela fotboll med mycket passningsspel. Vi drar oftast det längsta strået på mittplan och kontroller stora delar av halvleken. Jämfört med senaste matchen (mot Horn/Hycklinge) skapar vi inte så många klara målchanser men alldeles tveklöst många nog för att kunna tvåla in både ett och tre mål. Såväl Bobby Nelson som Andreas Westrin har flera riktigt bra skott som är nära att resultera men det dröjer till 23:e minuten innan vi kan spräcka nollan när Danilo Ottosson spelar fram Viktor Lindgren som med ett distinkt skott överlistar den duktige målillakeepern. Tyvärr är detta halvlekens enda mål trots att vi genomför en helt igenom bra halvlek.
I andra halvlek ökar regnet i intensitet och detta gör också, tyvärr, Målilla. Att vi ägde mittfältet i första är tveklöst och lika tveklöst är att Målilla äger nämnda mittfält i andra och därmed får vi stundtals en rejäl press mot oss. I 53:e minuten kommer Målilla igenom på vänsterkanten och via stolpen kommer 1-1. Vi sticker upp i några ströanfall utan att få något tryck på motståndarna men i 72:a minuten får Erik Källqvist till ett finfint inlägg och Bobby kan knoppa in 1-2, so far so good, som engelsmannen sa, men med fem minuter kvar av kampen kan Målilla kvittera efter hörna -stort jubel på hemmaläktaren. Vi tar fram de sista krafterna och skapar två utsökta lägen att åter ta ledningen: Andreas Bjerendahl tar sig upp från sin backplats i samband med en hörna och träffar bollen klockrent på pannan bara för att se bolluslingen smita centimetrar på fel sida om stolpen och Danilo får till ett hårt skott som ändrar riktning på en motståndarback men målvakten gör en fenomenal räddning. Vi riktar in oss på en pinne men på övertid (var fick domaren den ifrån?) får Målilla en frispark tre meter utanför straffområdet och snyggt och prydligt sitter segermålet i högra burgaveln.
Ett ännu större jubel bryter ut på läktaren medan några slokörade och blöta NIF-anhängare kan konstatera att detta icke var en kväll där marginalerna var på vår sida.

Summering: en tung förlust där vi, i varje fall i första halvlek, visar att vi kan spela bra fotboll och att vi tveklöst var värda minst en poäng. Nu gäller det att knyta näven i byxfickan och visa såväl i spel som i resultat att vi är bättre än nuvarande tabellplacering.
I bilen hem är humöret något mer dämpat än på ditresan. Att prata fotboll känns inte helt intressant så det får räcka med lite allmänt mummel om otur, domare och annat oväsentligt.
Målilla är ju känt för sina extrema temperaturer såväl vintertid som sommartid men denna kväll är Målilla mer likt Borås, Sveriges regnigaste stad med ett fotbollslag (IF Elfsborg) som alltid tar tre poäng hemma.

0-1 23 min Viktor Lindgren
1-1 53 min Andreas Lövgren