A-laget: Höstens första hemmamatch.
2016-08-12

Horn/Hycklinge IF (H/H) tar tag i spelet de första minuterna men det dröjer inte förrän vi får ordning på våra trupper och redan i femte matchminuten tilltvingar vi oss en hörna. På hörnan kommer Andreas Bjerendahl perfekt med pannan och 1-0 noteras, en kanoninledning - men säg den glädje som varar - i nästa matchminut slår en H/H-spelare ett långt svepande inlägg nästan ända utifrån långlinjen och bollen tar i bortre stolpen och letar sig in i nätmaskorna till 1-1. I tionde minuten kommer H/H i en snabb omställning på vår högerkant och efter en kapning kan domaren inte annat göra än blåsa straff och 1-2 lyser på resultattavlan. Bara minuten senare är H/H framme i ett bra läge igen men vår målman, Robin Hillström, gör en kanonräddning. Härefter kommer en femminutersperiod där vi har konstant tryck mot H/H:s mål. Vi skapar flera hel-och halvchanser men lyckas inte få in bollen. Är inte målvakten i vägen så är där en utespelare som rensar på mållinjen - dessutom synes såväl stolpar som ribba samarbeta med H/H. Vad händer istället? Jo, H/H sticker upp och klipper in 1-3 efter en rörig situation framför vårt mål. Vi fortsätter att skapa chanser: Danilo Ottosson får ett jätteläge efter fint förspel av Andreas Westrin, Bobby Nelson är nära att peta in en målvaktsretur. När 1-4 kommer känns fotbollslivet synnerligen orättvist men det skall bli ännu värre. Efter ytterligare några högkaratiga chanser, tex friläge för Oliver Andersson och nick i ribban av Bobby, kommer 1-5 strax innan pausvilan.

Efter sex mål i första halvlek blir det lite mer avslaget i andra. Vi fortsätter att skapa chanser, bla har Erik Källqvist ett bra läge men bollen går precis över ribban. Det dröjer till 89:e minuten innan vi kan reducera till 2-5 genom en genomlöpning av Oliver men loppet är kört och Horn/NHycklinge tar med sig alla tre poäng hem.

Summering: en märklig match där vi skapar mängder med chanser och spelar bitvis riktigt bra men Horn/Hycklinge gör målen utifrån lägen som normalt inte ens klassas som målchanser. Nåja, spelet kallas fotboll och går ut på att göra mål.
Trots uteblivna poäng tar vi ändå med oss det stundtals utmärkta passningsspelet och visst skall Målilla GoIF få sig en rejäl match kommande onsdag!

1-0 5 min Andreas Bjerendahl
1-1 6 min Martin Larsson